Aktualności
16 listopada 2015 r. odbyła się XIII sesja Rady Miasta i Gminy Szamotuły. Obrady otworzył i w obecności 20 na 21 radnych poprowadził Przewodniczący RMiG Szamotuły Marian Płachecki. Na początku obrad przewodniczący zarządził minutę ciszy dla uczczenia ofiar zamachów we Francji. Po minucie ciszy i wyborze sekretarza ogłoszona została 15 minutowa przerwa dla krótkiego posiedzenia Komisji Budżetu, Finansów i Prawa. Komisja wysłuchała stanowiska Burmistrza Włodzimierza Kaczmarka w kwestii współfinansowania przez gminę zakupu karetki dla Szpitala Powiatowego w Szamotułach. Wszyscy burmistrzowie za wyjątkiem burmistrza Obrzycka zadeklarowali partycypację finansową. Radnych przekonały argumenty włodarza i inicjatywę burmistrza poparli.
Po krótkim posiedzeniu komisji przewodniczący wznowił obrady Rady Miasta i Gminy. Wiceburmistrz Dariusz Wachowiak zaproponował dodatkowy projekt uchwały w sprawie wyrażenia opinii o celowości udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Szamotulskiemu w celu zakupienia specjalistycznego ambulansu typu C. Po jednogłośnej aprobacie przegłosowano porządek obrad nad następującymi projektami uchwał:
- wyrażenia zgody na zawarcie umowy o realizację zadań na okres przekraczający rok budżetowy,
- wprowadzenia zmian do uchwały Nr IV/15/2015 Rady Miasta i Gminy Szamotuły z dnia 21 stycznia 2015 r. w sprawie uchwały budżetowej Miasta i Gminy Szamotuły na rok 2015,
- określenia wzorów formularzy dla podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego,
- obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa do obliczenia podatku rolnego w 2016 r,
- określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości,
- określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych,
- opłaty targowej,
- przytoczony wyżej projekt uchwały w sprawie wyrażenia opinii o celowości udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Szamotulskiemu na zakup ambulansu specjalistycznego typu C.
Nikt nie zgłosił uwag do protokołu z poprzedniej sesji.
Sekretarz Karol Hartwich przedstawił sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Miasta i Gminy Szamotuły podjętych na XII sesji 26 października .
Kolejny punkt porządku obrad to informacja Burmistrza Miasta i Gminy Szamotuły z działalności w okresie międzysesyjnym. Burmistrz uznał, że najważniejsza jest informacja dotycząca rozstrzygnięć Budżetu Obywatelskiego na rok 2016. Przedstawił ją Sekretarz Karol Hartwich.
Po tej informacji przystąpiono do procedowania uchwał. Wszystkie projekty zostały uchwalone jednogłośnie „za”.
Zanim przystąpiono do ostatniego punktu porządku obrad Przewodniczący Marian Płachecki przedstawił informacje na temat oświadczeń majątkowych i zaapelował do zainteresowanych radnych o zgłoszenie się po dalsze, bardziej szczegółowe informacje. Przewodniczący odczytał również kilka pism kierowanych do Rady. Między innymi pismo Stowarzyszenia Kursk apelujące do społeczności gmin o ochronę pomników radzieckich. Wśród pism znalazło się także podziękowanie Witolda Goszczyńskiego za udaną współpracę.
Ostatni punkt obrad to Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
Jako pierwszy głos zabrał Włodzimierz Brzeziński i mówił o parkingu należącym do Szkoły Podstawowej nr 3 przy ulicy Zamkowej. Parking jest w fatalnym stanie, a radny zgłaszał problem już w 2014 roku. Zwrócił uwagę również na niebezpieczeństwo jakie stwarza opróżnianie dzwonów służących do składania m. in. odpadów szklanych. Kolejne uwagi dotyczyły zatoki parkingowej przy tej samej szkole nr 3 od strony ul. Szczuczyńskiej. Radny sugerował, aby zezwalać na parkowanie tam nie dłużej jak 15 minut.
Radna Halina Zgrajek zgłosiła interpelację w sprawie utrzymania czystości i porządku w mieście i odpowiedzialności za ten stan rzeczy. Radna zapytała burmistrza czy ma nadzór nad służbami, którym zlecił wykonywanie zadań i jak funkcjonuje kontrolowanie wykonania zadań i czy jest w stanie wprowadzić zmiany, które spowodują, że mieszkańcy poczują się tak jak czują się mieszkańcy gmin, w których dawno się z tym problemem uporano. Radna poinformowała o historii jej własnej interwencji w sprawie usunięcia śmieci.
Radny Sławomir Kozak zapytał burmistrza o podwyżkę za dostarczane przez Kogenerację energię cieplną. Firma obiecywała, że przez 3 lata nie będzie podnosiła cen, tymczasem mieszkańcy otrzymali informację o podwyższeniu opłat.
Radny Łukasz Heckert poruszył sprawę bardzo kiepskiego stanu technicznego autobusów dowożących dzieci do szkół. Radny zapytał czy jest możliwość zakupienia dwóch mniejszych busów. Poruszył też sprawę częstego spóźniania się autobusów. Radny przekazał też apel rolników, aby usunąć chwasty przy ogrodach działkowych.
Kolejno głos zabrała radna Ilona Kaluga i poruszyła sprawę stanu ulicy i chodników Powstańców Wielkopolskich. Zaapelowała o pomoc w rozwiązaniu problemu.
Następnie głos zabrał dyrektor ZEAS Maciej Adamski i odniósł się do wystąpienia radnej Zgrajek. Powiedział, że w trosce o to, aby podopieczni Centrum Edukacji Społecznej nie wyczytali w gazecie, że swą pracę wykonują nienależycie, a pobierają za nią jakieś koszmarnie duże pieniądze ze środków publicznych. Wymienione przez radną 390 tys. zł nie służy utrzymaniu porządku w mieście, a jest wyłącznie skierowane na reintegrację. Dyrektor powiedział też, że nie wie skąd wymieniona przez radną kwota ponad 500 tys. zł. Około 150 tys. zł to kwota wynikająca z umowy zawartej między gminą a Spółdzielnią Socjalną Nadzieja. W umowie jest również wymienione za jakie części miasta spółdzielnia odpowiada. Dyrektor Adamski stwierdził, że radnej umowę udostępnił, radna to uogóniła, a takie uogólnianie jest bardzo krzywdzące.
Radna Zgrajek odpowiedziała, że dane zaczerpnęła z uchwały budżetowej Miasta i Gminy Szamotuły na rok 2015 i docenia pracę ludzi z fundacji, ale chciałaby żeby była dobrze zorganizowana.
Edmund Dukat w swoim wystąpieniu poruszył kwestię niewłaściwego sposobu odśnieżania wąskich ulic. Powiedział również o tym, że trzeba pomyśleć o tym gdzie wywozić śnieg.
Jako ostatni głos zabrał Maciej Lesicki i zarzucił wypowiadającemu się w imieniu Burmistrza Włodzimierza Kaczmarka - Andrzejowi Franke pisanie nieprawdy i przekonywał, że żadne europejskie dyrektywy nie istnieją, podważył również sens podpisania 3-letniej gwarancji.
Po tym wystąpieniu Przewodniczący Marian Płachecki zamknął obrady sesji. Szczegółowe informacje znaleźć można w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej www.bip.szamotuly.pl
Redakcja