przesówaj w prawo
przesówaj w lewo

Aktualności

Wszystkie wydarzenia
Wiadukt coraz bliżej
04.02.2009
Informacja archiwalna z 26.02.2007r
W związku z modernizacją linii kolejowej Poznań-Szczecin zapowiadają się rewolucyjne zmiany w układzie komunikacyjnym Szamotuł. Zmiany te wpłyną prorozwojowo na część miasta i gminy.
Burmistrz Szamotuł Jacek Grabowski spotkał się w czwartek z przedstawicielami PKP Polskie Linie Kolejowe S.A oraz pracownikami firmy "Scetauroute" S.A w związku w przygotowaniami do modernizacji trasy kolejowej Poznań-Szczecin. Ma ona być przystosowana do pociągów jadących aż 200 kilometrów na godzinę. W związku z tym musi zostać zlikwidowana część przejazdów kolejowych, a w przypadku pozostałych zmieniona ich kategoria (na bardziej bezpieczne). Dla Szamotuł likwidacji niektórych przyjazdów oznacza w efekcie zrealizowane inwestycji na które miasto czeka od wielu lat, czyli budowę wiaduktu. Teraz bowiem często zamykany przejazd kolejowy utrudnia komunikację i negatywnie wpływa na życie miasta.
Firma "Scetauroute" przygotowuje dla PKP kosztorys inwestycji - analizę techniczną i ekonomiczną. Dlatego podczas czwartkowego spotkania burmistrz Jacek Grabowski wraz z pracownikami urzędu ustalił wstępną koncepcję rozwiązań korzystnych dla miasta, a niezbędnych do realizacji kolejowej inwestycji. Szczegóły ustalane będą później, podczas przygotowywania projektu przedsięwzięcia. PKP będą występowały teraz o środki unijne na tę inwestycję. Jej rozpoczęcie jest zaplanowane na 2009 rok.
Tak więc w Szamotułach zamknięty zostanie przejazd kolejowy na ulicy Chrobrego oraz Wojska Polskiego. Na tej drugiej ulicy wstępnie planowany jest przejazd tunelem dla samochodów osobowych. Realizacja wiaduktu w tym miejscu mogłaby być trudna ze względu na skrzyżowanie ulicy Dworcowej z Aleją Jana Pawła II. Wiadukt zaś ma powstać w Kępie, w pobliżu dawnego wiaduktu postawionego tymczasowo w 1986 roku. I na ten wiadukt skierowany zostałby ruch tranzytowy zarówno z Poznania w kierunku Obornik i Czarnkowa, jak i z Pniew w stronę Obornik. W ten sposób powstałaby szeroka obwodnica Szamotuł. Burmistrz Jacek Grabowski zaznacza, że powstanie takiej nowej trasy wpłynęłoby prorozwojowo na część miasta i gminy.
Zlikwidowany zostanie przejazd na ulicy Cmentarnej (duży ruch na basen i ogródki działkowe, duże ryzyko przechodzenia pieszych przy zamkniętych rogatkach, co przy prędkości pociągu 200 kilometrów na godzinę mogłoby się skończyć tragicznie). Powstanie tam kładka dla pieszych umożliwiająca poruszanie się również wózkami i rowerami. Bez zmian pozostanie przejazd na ulicy 1-go Maja, w kierunku Ostroroga.
Zmiany będą z przejazdami kolejowymi na terenie gminy. Zmodernizowane z kategorii "C" na "B" (w praktyce oznacza to zwiększenie bezpieczeństwa) zostaną przejazdy w Pamiątkowie oraz między Baborówkiem, a Kąsinowem.
Zlikwidowane zostaną przejazdy na polnych drogach z Przecławiu i między Szamotumi, a Kępą. W tym ostatnim przypadku właściciel jednej z nieruchomości straciłby do niej dojazd. Dlatego w projekcie modernizacji linii kolejowej będzie też budowa drogi do tej posesji. Ma ją zrealizować PKP.
Burmistrz Jacek Grabowski zapewniał przedstawicieli PKP o pomocy ze strony urzędu w przygotowaniu inwestycji. - W poprzedniej kadencji uczestniczyliśmy w tak ważnej dla Szamotuł inwestycji jak modernizacja trasy do Poznania. To na naszym terenie udało się zrobić. Teraz przed nami kolejne wyzwanie, o wiele bardziej skomplikowane, lecz efekty będą korzystne dla rozwoju naszego miasta i gminy. Mamy bowiem szansę na usprawnienie komunikacji i ożywienie gospodarcze oraz pod mieszkalnictwo terenów w Szamotułach i wokół miasta - mówi burmistrz Jacek Grabowski.
Piotr Michalak, rzecznik prasowy UMiG Szamotuły
Burmistrz Jacek Grabowski przekonywał podczas spotkania, że potrzebny jest
zarówno wiadukt w Kępie, jak i przejazd podziemny na ulicy Wojska Polskiego.
Aktualności
Fundusze UE
fb