przesówaj w prawo
przesówaj w lewo

Aktualności

Wszystkie wydarzenia
W Gimnazjum nr 1 o ekologii mówimy jednym głosem
16.05.2012
Kształtowaniu postaw proekologicznych wśród młodzieży naszej szkoły poświęcamy wiele uwagi. Nie jest to przedsięwzięcie związane tylko z obchodami, przypadających corocznie, "Dni Ziemi", ale rozplanowane w czasie działanie edukacyjne oparte na zespołowej współpracy młodzieży i nauczycieli.
Dlatego w tym roku szkolnym realizujemy dwa projekty, w ramach których propagujemy nie tylko zasadę zrównoważonego rozwoju, ale uczymy praktycznych zachowań, by mądrze i rozsądnie korzystać z dobrodziejstw techniki, jednocześnie ponosząc jak najmniejsze straty środowiskowe i ekonomiczne. Pierwszy z wymienionych projektów odbywa się pod patronatem Ministerstwa Ochrony Środowiska i Polskiego Biura Regionalnego Centrum Ekologicznego na Europę Środkową i Wschodnią. W ramach tego projektu szkoła wyposażona została w specjalistyczne urządzenia do pomiaru energii elektrycznej oraz literaturę tematyczną. Znamienne jest to, że realizując zajęcia projektowe angażują się nie tylko uczniowie, ale i wszyscy nauczyciele w ramach nauczanego przez siebie przedmiotu. Uczestnictwo w projekcie, realizacja zadań kształtujących oszczędzanie energii elektrycznej i jej efektywne użytkowanie gwarantuje szkole nie tylko tytuł "Szkoły z klimatem", ale zaowocuje na trwałe ukształtowaną postawą proekologicznych zachowań na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz pozwoli nam wszystkim zaoszczędzić realne złotówki w wyniku podejmowanych działań.

" Kupuj odpowiedzialnie papier i drewno" to projekt gimnazjalny zaproponowany naszej szkole przez Polską Zieloną Sieć. Wpisuje się on w europejską kampanię i łączy edukację ekologiczną, konsumencką i globalną na temat gospodarki leśnej oraz konsumpcji wyrobów przemysłu drzewno-papierniczego prowadzonego na terenie 12 województw Polski. Wydawać by się mogło, że w tym temacie wszystko zostało już powiedziane. Zgłębiając jednak tę problematykę dotyka się szeroko pojętego problemu ochrony zasobów naturalnych Ziemi. Ukazujemy regiony dotykane masową wycinką drzew, problemy zamieszkującej te regiony ludności oraz narażonych w ten sposób na wyginięcie gatunków zwierząt. Realizując cele tego projektu informujemy i apelujemy o rozsądne gospodarowanie papierem, chociażby przez drukowanie po obu stronach kartki czy kupowanie artykułów wyprodukowanych z makulatury. Doskonale w problematykę projektu wpisało się gminne sadzenie drzew przez młodzież naszej szkoły w tworzonym Ośrodku Edukacji Ekologicznej w Przyborówku. Akcja ta była nie tylko praktyczną nauką sadzenia drzew i obcowaniem z przyrodą, ale przede wszystkim źródłem niezapomnianych wrażeń. Dopełnieniem podejmowanych działań projektowych było spotkanie z leśniczym.

Ponad godzinna wizyta pana Mieczysława Kornobisa z Nadleśnictwa Pniewy przyczyniła się do wzbogacenia wiedzy na temat składu gatunkowego środowiska leśnego powiatu szamotulskiego, istniejących rezerwatów i sposobów jego ochrony. Wprowadziła nas w tajniki zawodu leśniczego oraz pozwoliła na wysłuchanie wspaniałych opowieści z leśnych kniei, którymi chętnie podzielił się zaproszony gość. W tym roku szkolnym obchody "Dnia Ziemi" były podsumowaniem dotychczasowych działań proekologicznych. Towarzyszyły im dwa konkursy sprawdzające wiedzę z zakresu szeroko pojętej ochrony środowiska naturalnego. W konkursie " Alternatywne źródła energii" zwycięzcami zostali:
I miejsce Dominik Wilk z klasy IIA i II miejsce - równorzędnie Radosław Drag i Dawid Starosta z klasy IIIA. Laureatami konkursu wiedzy ekologicznej zostali: Jan Sęk z klasy Iia - I miejsce, Dawid Olszanowski z klasy Ib i Damian Chudziak z IIIa - miejsce II . Wszyscy wymienieni uczniowie otrzymali dyplomy i nagrody książkowe ufundowane przez Burmistrza Miasta i Gminy Szamotuły.

Podsumowując, zajęcia o tematyce ochrony zasobów naturalnych wśród młodzieży cieszą się dużym zainteresowaniem, pozwalają na rozwijanie pasji, poznania i rozszerzenia wiedzy ekologicznej, dają praktyczne wskazówki jak żyć w zgodzie z naturą i nie ponosić przy tej okazji nadmiernych kosztów oraz podnoszą kompetencje kluczowe, rozwijając umiejętność wyrażania swego zdania i jakże pożądaną współcześnie umiejętność pracy zespołowej.

Tekst: Grażyna Leja
Fot. Gimnazjum nr 1



Aktualności
Fundusze UE
fb