przesówaj w prawo
przesówaj w lewo

Aktualności

Wszystkie wydarzenia
Uwolnili Halszkę, czyli gra miejska w Szamotułach
23.12.2009
Gimnazjaliści z miasta i gminy Szamotuły wzięli udział w niecodziennej lekcji historii, której zapewne nigdy nie zapomną. Niezbyt często bowiem w ciągu jednego dnia "dotyka" się historii miasta, począwszy od średniowiecza, po czasy stanu wojennego.
A wszystko dzięki organizacji przez burmistrza Szamotuł i starostę szamotulskiego gry miejskiej. Esencją gier miejskich jest wykorzystywanie przestrzeni miejskiej jako istotnego elementu rozrywki i edukacji. Łączy w sobie cechy happeningów ulicznych, gier komputerowych i harcerskich podchodów.
Pierwszy etap kilkuset uczestników musiało pokonać w internecie. Na specjalnie przygotowanej stronie internetowej odpowiadali na niełatwe pytania dotyczące historii Szamotuł. Punkt kulminacyjny nastąpił 18 grudnia na terenie miasta. - Instytut Badań Nad Czasoprzestrzenią im. Alberta Einsteina prowadzi badania nad zakrzywieniem czasoprzestrzeni. Szukają chętnych, którzy wezmą udział w eksperymencie, polegającym na stworzeniu alternatywnej historii. Rada Instytutu ustaliła, że eksperyment odbędzie się w Szamotułach i zadaniem śmiałków będzie uwolnienie Halszki Ostrogskiej, uwięzionej w baszcie. Do eksperymentu zostaną wybrani ci, którzy wykażą się największą wiedzą na temat miasta Szamotuły. Do wyprawy zakwalifikowanych zostanie około 100 chętnych wyłonionych w specjalnych internetowych eliminacjach. Badana będzie głównie wiedza z zakresu historii Szamotuł i okolicy. Wszak podróżnicy w czasie muszą znać historię, by umiejętnie się w niej poruszać. - tłumaczy idee gry jej twórca Szymon Dąbrowski
Młodzież, pomimo siarczystego mrozu, ruszyła w teren. W dawnym klasztorze musieli odnaleźć wehikuł czasu i rozszyfrować kod dostępu do niego.
- Śmiałkowie, którzy przeszli pomyślnie etap internetowy i zostali zakwalifikowani do eksperymentu czasoprzestrzennego rozpoczynają swoją przygodę w jednym z trzech punktów startowych. Tam dostają kartę startową z zadaniami opartymi o tablice pamiątkowe Szamotuł. Po rozwiązaniu, otrzymają kod aktywujący, z którym udadzą się do klasztoru, gdzie będzie umieszczony wehikuł czasu. Po wpisaniu kodu, graczom wyskoczy komunikat, że nastąpił błąd i przeniósł ich nie do tego wieku, co chcieli. Drużyny znajdą się w jednym z czterech okresów: średniowieczu, początku wieku XX, w czasie II wojny światowej lub w roku 1981 - mówi o przebiegu gry Szymon Dąbrowski.
W taki sposób w mieście natrafiają na średniowiecznych wojów, którzy dają im do wykonania zadania, m.in. strzelanie z łuku. Ze średniowiecza przenieśli się do XIX wieku. Na podstawie starych pocztówek musieli odnaleźć budynek przy ul. Dworcowej 41. Za tym domem czekało na nich dwóch Powstańców Wielkopolskich. Gracze, po dojściu do nich, dostali zadanie. Musieli rzucić granatem (atrapą) do celu. Następnie gimnazjaliści znaleźli się w zawierusze II wojny światowej. Otrzymali konspiracyjną wiadomość: musieli się stawić u łącznika i pomóc przy ewakuacji konspiracyjnego magazynu. Zadanie było o tyle niebezpieczne, że przy przenoszeniu skrzyni mogli spotkać niemieckich żołnierzy. Jeśli niemiecki patrol ich dostrzegł, otrzymywali punkty karne.
Po "przeniesieniu" się do roku 1981 na ulicy Młyńskiej docierali do haubicy, pilnowanej przez radzieckich żołnierzy. Musieli wejście do środka i spisać kod znajdujący się w przedziale bojowym.
Później gracze wreszcie znaleźli się w odpowiednim wieku. Dotarli do zamku Górków i tam w jednej z sal zwycięzcy odnaleźli wiszący na ścianie, najstarszy polski list miłosny, którym zafascynowana była Halszka. Znając treść listu udali się do baszty, pilnowanej przez strażnika i po wypowiedzeniu odpowiedniego hasła, weszli do środka. W baszcie odnaleźli Halszkę, którą uwolnili.
W sali koncertowej zamku burmistrz Szamotuł Włodzimierz Kaczmarek i wicestarosta szamotulski Józef Kwaśniewicz nagrodzili zwycięzców i pogratulowali wszystkim uczestnikom. Pierwsze miejsce zdobyły uczennice Zespołu Szkół nr 2 w Szamotułach: Natalia Metych, Natalia Dziubek, Natalia Olech, Weronika Smoczek i Adrianna Sołtysiak. Ich opiekunem był Daniel Kuzara.
- Nie było łatwo, ale za to bardzo ekscytująco i ciekawie - mówiły nam zwyciężczynie.
Grę miejską sfinansowały wspólnie: Urząd Miasta i Gminy Szamotułach oraz Starostwo Powiatowe w Szamotułach.
Piotr Michalak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta i Gminy Szamotuły
fot. P.Michalak
Gimnazjaliści zdobyli haubicę.
GW klasztorze działał wehikuł czasu.
Burmistrz ze starostą nagrodzili zwycięzców.
Aktualności
Fundusze UE
fb