przesówaj w prawo

Relacje z Międzynarodowego Festiwalu Folklorystycznego

BOŚNIA I HERCEGOWINA
gościła SZAMOTULAN
Wkroczyliśmy w krainę meczetów
Zespół Folklorystyczny " Szamotuły" w dniach od 3 do 7 lipca br. przebywał na Międzynarodowym Festiwalu Folklorystycznym w Bośni Hercegowinie.
Kontakty zostały nawiązane w roku ubiegłym w Turcji , które zaowocowały tym , że mogliśmy w Żivienicach reprezentować nasz kraj, naszą kulturę, przepiękny strój, tańce i przyśpiewki.
Jadąc na festiwal szamotulanie korzystając z 9 - godzinowego postoju w Budapeszcie mogli podziwiać monumentalne mosty, wspaniałą antyczną budowlę Parlamentu, górę Gellerta, ostro wżynającą się w Dunaj , stanowiącą nieoceniony punkt, z którego roztacza się cudowna panorama miasta . Po postoju ruszyliśmy w dalszą podróż.
Bośnia i Hercegowina , a konkretnie miasto Żivienice , gdzie był docelowy nasz punkt, przywitało nas bardzo entuzjastycznie. Ciepło, żar bił nie tylko z nieba ,ale także z ciepłych bośniackich serc. Bośniacy okazali się narodem gościnnym z przyjaznym usposobieniem. Zwyczajowym sposobem powitania zarówno wśród mężczyzn jak i kobiet jest trzykrotny pocałunek w policzki., czego przyznam szczerze doznaliśmy.
Grupa nasza liczyła 30 osób w tym 2 kierowców, choreograf, kapela i tłumaczka Aneta Kostic.
Zetknęliśmy się z inną muzyka i tańcem. Muzyka nosi w sobie silne wpływy z tradycji tureckiej. Śpiew akompaniowany jest grą na " sazie " , który jest typem fletu. .
Miasto Żivienice , było jednym z festiwalowych miejsc goszczącą grupę szamotulską .
Kolejne miasta to Maocia, Maglaj i Vukovici , wszystkie znajdujące się w Tuzlańskim Kantonie,
gdzie dominują tereny górzyste z licznymi rzekami.. Jadąc do kolejnych festiwalowych miejsc mieliśmy okazję podziwiać złociste pola słoneczników, połacie kukurydzy i dorodne drzewa śliwowe, lub jadące już owoce na wozach. Niesamowity widok. Region ten słynie z uprawy śliwy, i w m-cu sierpniu w Gradacu odbywa się Festiwal .
Oprócz Polski i zespołów festiwalowych miast udział w Festiwalu brały zespoły z : Bułgarii, Macedonii, Serbii , Słowenii.
Każdorazowo występowało około 10 - 12 zespołów.
Każdy festiwalowy dzień w danej miejscowości rozpoczynał się barwnym korowodem. , gdzie przez 2 - 3 km szliśmy ze śpiewem, muzyką wiwatując mieszkańcom.
Potem w koncercie galowym każdy zespół prezentował swój rodzimy program.
Jakże egzotycznie wyglądały nasze tańce , tańczone w parach, Bośniackie tańce prezentowane są w półkolu. Po skończonym koncercie następowała wspólna kolacja i nauka tańców bośniackich.
Zmęczeni ale z zadowoleniem wracaliśmy do Żivienic na noclegi.
W każdym mieście festiwalowym mieliśmy spotkanie z Burmistrzem danego miasta wraz z organizatorami, gdzie następowała wymiana upominków i serdeczna rozmowa.
Wszystkie przywiezione trofea po powrocie umieściliśmy w naszym folklorystycznym kąciku.
Organizatorzy z Żivienic załatwili nam wejście do meczetu i rozmowę z ich przewodnikiem, imamem. Meczet, ta najbardziej typowa budowla muzułmańska, w wielu większych miastach, nosi nazwę dżami.
Przed modlitwą muzułmani muszą poddać się rytualnej ablucji zwanej ( wudu ), obmycia się. Nawet niewierzący wchodząc do świątyni muszą zdjąć buty. W wielu świątyniach są wydzielone specjalne półki na buty. Islam nakazuje swym wyznawcom noszenie skromnego stroju.
Obejrzeliśmy też minaret, z którego muezzin nawołuje wiernych 5 razy w ciągu dnia do modlitwy.
Oprócz meczetu mogliśmy także w niedzielne południe obejrzeć wspaniały zamek w Gradacac.
położony na wzgórzach. Wejście na zamek kosztowało wiele wysiłku ale trud się opłacał;
widoki były niesamowite!
Zmęczeni trudami podróży ale z pięknymi wrażeniami wróciliśmy do naszego miasta, mając nadzieje , że w Szamotułach odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Folkloru, w którym chętnie wezmą udział nasi przyjaciele z Żivienic z Bośni i Hercegowiny .
Opracowała : Aleksandra Słomińska
Opracowano na podstawie otrzymanych z Szamotulskiego Ośrodka Kultury materiałów.