przesówaj w prawo
przesówaj w lewo

Aktualności

Wszystkie wydarzenia
Nowa gospodarka śmieciowa – najczęściej zadawane pytania
28.03.2013
Nowe rozwiązania rodzą wiele nowych pytań. W gminach pracują nad tym sztaby ludzi i wciąż pojawiają się nowe kwestie, o które mieszkańcy pytają. Oto najczęściej stawiane pytania:
- 1). Do dyspozycji będziemy mieli 4 worki na tworzywa sztuczne, szkło, papier i odpady biodegradowalne. Co robić z resztą? Odp. - reszta będzie wyrzucana do pojemnika na odpady zmieszane.
- 2). Ile razy w miesiącu będą odbierane? Odp. - tworzywa, szkło i papier raz w miesiącu, a odpady biodegradowalne i zmieszane 2 razy w miesiącu.
- 3). Czy słoiki trzeba będzie myć i zdzierać etykiety? Odpowiedź - nie, wystarczy usunąć resztki zawartości, np. majonezu, dżemu itp. aby te resztki się nie rozkładały i nie wabiły gryzoni. Etykiet oczywiście nie trzeba zdzierać.
- 4). Worki na śmieci, czy musimy je kupować? Odp. - nie, firma odbierająca odpady dostarczy nam je bezpłatnie.
- 5). A co z pojemnikami na odpady zmieszane? Odp. Możemy korzystać nadal z tych, które używamy, chyba, że firma, dotychczasowy odbiorca śmieci (właściciel pojemnika) zdecyduje o ich odebraniu. Wtedy musimy pojemnik kupić. Istnieje jednak możliwość, że przedsiębiorca, który wygra przetarg wydzierżawi nam pojemniki.
- 6). Co zrobić z plastikową bańką po oleju samochodowym? Odp. Tego rodzaju odpadki, jak również folie po nawozach, opakowania po środkach chemicznych należy dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów, który zostanie utworzony. Mówimy o odpadach komunalnych, a nie np. o rolnikach, którzy chcą pozbyć się worków plastikowych po nawozach. Jest też druga możliwość, że te niebezpieczne dla środowiska opakowania zwraca się do sprzedawcy, od którego towar zakupiliśmy. Nie wolno mieszać odpadów niebezpiecznych z innymi.

- 7). Jeśli mieszkamy w Szamotułach i mamy działkę rekreacyjną np. w Chojnie co wtedy? Odp. Obowiązują nas zasady panujące na tamtejszym terenie i umowy jakie mamy z gospodarzami tamtejszych terenów.
- 8). Mam na terenie naszej gminy działkę, ale niezabudowaną, czy muszę ją zgłosić w deklaracji? Odp. Nie, nie ma takiej potrzeby.
- 9). A jeśli jest budynek, albo altana, ale niezamieszkałe to jest obowiązek deklarowania? Odp. Tak, jest taki obowiązek, ale wypełniając dalej deklarację w miejscach gdzie są pytania o liczbę osób, stawkę i obliczoną opłatę poz. 40, 41, 42, wpisujemy 0. Jeśli ktoś później zamieszka, to należy złożyć korektę do deklaracji. Podobnie jest z budynkami w budowie. Po zamieszkaniu składamy korektę z właściwymi już wyliczeniami.
- 10). Po co w takim razie wypełnia się deklarację skoro nie ma odpadów? Odp. Jest to informacja pomocna przedsiębiorcy odbierającemu odpady, nie podjeżdża niepotrzebnie pod tę posesję, aby odpady odebrać. Są budynki sprawiające wrażenie zamieszkałych, chociaż nikt w rzeczywistości tam nie mieszka. Dzięki deklaracji wiemy, że nie potrzeba tam podjeżdżać.
-11). Czy w deklaracji podajemy osoby zameldowane, czy tylko faktycznie zamieszkujące? Odp. Podajemy tylko osoby rzeczywiście zamieszkujące.
- 12). Co w sytuacji jeśli ktoś wyjeżdża np. na 6 miesięcy, czy podajemy go w deklaracji? Odp. Nie, ale po powrocie należy złożyć korektę do deklaracji i wnosić opłaty zgodnie ze stanem faktycznym.
- 13). W deklaracji na stronie 2 jest rubryka "kod pocztowy" i jest wpis "Polska", czy to jest pomyłka?
Odp. Nie, a wynika to stąd, że mamy przecież różne miejscowości z różnymi kodami. Stąd takie nieco wirtualne rozwiązanie.
- 14) Częste stawiane jest pytanie o sens informacji o istniejącym kompostowniku. Po co to pytanie? Odp. Wyłącznie dla celów sprawozdawczych i statystycznych. Dzięki temu można oszacować ile odpadów biodegradowalnych jest na terenie gminy.
- 15). Na czym polega różnica czy segregujemy odpady, czy też nie, czy tylko cena opłat stanowi różnicę? Nie, segregujemy po to, aby jak najwięcej odpadów podlegało recyklingowi i było ponownie wprowadzanych do użycia. Robimy to po to, aby niepotrzebnie nie rosły nam góry śmieci, których w końcu nie będzie gdzie podziać.
- 16). Czy ci, którzy segregują oprócz worków mogą używać pojemniki? Odp. Oczywiście, Zarówno ci, którzy nie segregują i wrzucają wszystko do jednego pojemnika jak i segregujący będą używali pojemniki . Jeśli przedsiębiorca, który dotychczas odbierał odpady zabierze pojemnik wtedy musimy się w taki pojemnik zaopatrzyć. Segregujący będą wrzucać do pojemników to, co nie jest przewidziane do worków z odpadami segregowalnymi. Wyjątkiem są szkodliwe artykuły chemiczne, opakowania po produktach chemicznych i trujących, o których już wyżej wspominano. Te muszą być dostarczone do punktu selektywnej zbiórki odpadów, które przed lipcem zostanie uruchomiony.
- 17). Czyli popiół i pampersy można wrzucać do pojemników? Odp. Tak, z jednym zastrzeżeniem, popiół nie może być gorący jeśli mamy plastikowy pojemnik.
- 18). Czy pojemniki w obu przypadkach, tzn. tych którzy segregują i tych , którzy nie segregują będą wywożone 2 razy w miesiącu? Tak, w obu przypadkach dwa razy.
- 19). Odpady segregowane będą wywożone przez jakieś przedsiębiorstwo 1 raz w miesiącu? Odp. Tak, natomiast worek na odpady biodegradowalne np. resztki jedzenia 2 razy w miesiącu!
- 20). Worki, każdy zależnie na co będzie przeznaczony będzie miał swój kolor, tak abyśmy nie wrzucali omyłkowo odpadów. Czy worki można wkładać do pojemników? Odp. Tak, ale przy odbiorze worki należy wystawić przedsiębiorcy, tak aby nie miał utrudnionego odbioru odpadów.
- 21). Mieszkańcy dostaną do dyspozycji worki, czy dostaną też stojaki, na których można worki zawiesić? Odp. Niestety nie, tutaj każdy może samodzielnie rozwiązać sprawę estetyki i wygody, ale trzeba będzie to zrobić we własnym zakresie.
- 22). Dotychczas mówiliśmy o rozwiązaniach w zabudowie jednorodzinnej, czy możliwe są inne rozwiązania w zabudowie wielorodzinnej? Odp. Tak, jest możliwe, że dla budynków wielorodzinnych utrzymane zostaną duże pojemniki (kontenery do segregacji)i dla tych mieszkańców niewiele się zmieni.
- 23). Kiedy poznamy przedsiębiorstwo, które wygrało przetarg? Odp. Jeśli nie zajdą nieprzewidziane komplikacje to powinniśmy to wiedzieć w czerwcu. Powinniśmy też znać wszystkie szczegóły, takie np. czy przedsiębiorca wydzierżawi klientom pojemniki , jaki będzie harmonogram odbioru odpadów.
- 24). Czyli na początku lipca mieszkańcy powinni dostać pierwsze worki? Odp. Tak.
- 25). Czy ustalono już formę zapłaty i czy klient otrzyma fakturę? Odp. Nie, szczegółowe rozwiązania podane zostaną przed uruchomieniem nowego sposobu odbioru odpadów. Nie będą wystawiane faktury bo to jest coś na kształt podatku.
- 26). Kiedy wypada pierwsza opłata ? w lipcu czy w sierpniu? Odp. W lipcu.
To są najczęściej zadawane pytania. Jeśli pojawią się inne, warte powtórzenia to je Państwu przekażemy. Prosimy o rozpowszechnianie naszych odpowiedzi, aby rozwiać możliwie najwięcej wątpliwości.

WNiR UMiG Szamotuły

Aktualności
Fundusze UE
fb