przesówaj w prawo
przesówaj w lewo

Aktualności

Wszystkie wydarzenia
Działania Gminy Szamotuły w sprawie obwodnicy
30.09.2016

Potrzeba obwodnicy Szamotuł jest odczuwalna od lat. Z upływem czasu, rozwojem firm i lawinowo rosnącą liczbą samochodów ta potrzeba staje się coraz bardziej nagląca.

2010 r. - pismo do marszałka Województwa Wielkopolskiego

Burmistrz Miasta i Gminy Szamotuły już w 2010 roku intensywnie zabiegał u władz Województwa o powstanie obwodnicy. Pismem z dnia 26 maja 2010 r zwrócił się do Marszałka Województwa Wielkopolskiego – Marka Woźniaka o umieszczenie w Wieloletnich Programach Inwestycyjnych Województwa Wielkopolskiego budowy wschodniej obwodnicy Szamotuł. Oprócz intensywnie rozwijającego się ruchu kołowego w wypadku Szamotuł ważnym argumentem były również plany przebudowy i rozbudowy linii kolejowej E-59 Poznań-Szczecin-Świnoujście i uzasadniona wówczas nadzieja na powstanie wiaduktu kolejowego. Kolejny ważki argument to planowana rozbudowa zakładów AMICA WRONKI. Obwodnica miała zagwarantować sprawną komunikację Gminy Wronki z centralnym ośrodkiem obszaru metropolitalnego – z Poznaniem.

Konieczność skonstruowania studium

Dla realizacji tak ważnych przedsięwzięć gminy muszą spełnić szereg wymogów. Jednym z nich jest powstanie Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Aby taki dokument powstał koniecznych jest szereg uzgodnień z władzami Województwa.

2012 r. - uzgodnienia z Zarządem Województwa Wielkopolskiego

Te niezbędne uzgodnienia były czynione i 30 sierpnia 2012 r. Zarząd Województwa Wielkopolskiego w składzie: Marek Woźniak, Wojciech Jankowiak i Tomasz Bugajski Postanowieniem nr 774/12 po rozpatrzeniu wniosku Burmistrza Miasta i Gminy Szamotuły z dnia 14.08.2012 r. poinformował o decyzji uzgodnienia projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w zakresie jego zgodności z ustaleniami Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Wielkopolskiego z dnia 26.04. 2010 r.

2012 r. - uzgodnienie z Wielkopolskim Zarządem Dróg Wojewódzkich

06.09.2012 r Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu w odpowiedzi na nasze pismo (UMiG Szamotuły), w sprawie zaopiniowania projektu zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania  przestrzennego gminy Szamotuły poinformował, że uzgadnia projekt Studium w zakresie dróg wojewódzkich.

2014 r. - uchwalenie studium

Wszystkie wcześniejsze działania pozwoliły na uchwalenie 17 marca 2014 przez Radę Miasta i Gminy Szamotuły wspomnianego wyżej studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Szamotuły.
Miasto i Gmina Szamotuły, wprowadzając i uchwalając Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Szamotuły wyznaczyła korytarz do trasowania wschodniej obwodnicy miasta Szamotuły łączący drogę z Poznania z drogą Szamotuły - Czarnków. Ponadto w Studium zabezpieczono po stronie zachodniej miasta korytarze do trasowania dróg, które odciążą układ komunikacyjny ścisłego centrum.
W ślad za uchwalonym Studium w opracowywanych miejscowych planach zagospodarowania Gmina Szamotuły w zamierzony sposób zabezpiecza tereny dla przyszłych dróg powiatowych i wojewódzkich.

Apele Burmistrza do władz Województwa Wielkopolskiego

Wspomnieć należy, iż Burmistrz Włodzimierz Kaczmarek wielokrotnie publicznie apelował do władz Województwa Wielkopolskiego o umieszczenie w planach Województwa obwodnicy Szamotuł, która jest niezbędna, aby nie doszło do paraliżu komunikacyjnego. Burmistrz zwracał się również w kolejnych pismach do władz Województwa z prośbą o rozpoczęcie procesu inwestycyjnego zmierzającego do budowy obwodnicy. Wnioskował o przystąpienie do realizacji I etapu całego przedsięwzięcia poprzez wykonanie przez Województwo Wielkopolskie koncepcji budowy planowanej obwodnicy Szamotuł. Przedmiotem opracowania byłaby koncepcja pierwszego odcinka obwodnicy miejskiej od skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 184 (Szamotuły – Poznań) z drogą powiatową nr 1861P (Piaskowo – Kaźmierz) do drogi wojewódzkiej nr 187 (Szamotuły – Oborniki), obejmującą budowę wiaduktu kolejowego, oraz trzech rond: pierwszego - na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 184 (Szamotuły – Poznań) z droga powiatową 1861P (Piaskowo – Kaźmierz), drugiego na skrzyżowaniu planowanej obwodnicy z droga powiatową nr 1857P (Szamotuły – Gąsawy), oraz trzeciego w miejscu zetknięcia obwodnicy z drogą wojewódzką nr 187 (Szamotuły – Oborniki).

23 sierpnia 2016 r. - pismo Burmistrza do Wicemarszałka Wojciecha Jankowiaka

Ostatnie pismo Burmistrza Włodzimierza Kaczmarka w sprawie obwodnicy kierowane do Wicemarszałka Województwa Wielkopolskiego – Wojciecha Jankowiaka datowane jest 23 sierpnia 2016 r.
Pismo o podobnej treści wysłane zostało przez Starostę Szamotulskiego – Józefa Kwaśniewicza w podobnym terminie.

Projekt Powiatu powiązany z ogólną koncepcją

Powyższa ogólna koncepcja powiązana jest z projektem Powiatu Szamotulskiego poprowadzenia tzw. bypassu drogowego, który ma połączyć drogi nr 187 (Szamotuły – Pniewy) z drogą 184 (Szamotuły – Poznań) oraz ułatwić połączenie z Ostroroga przez Śmiłowo i Jastrowo do drogi Szamotuły – Poznań. Starostwo zaproponowało dwie alternatywne koncepcje. Wspomniany bypass może stanowić nasz istotny lokalny wkład w całe przedsięwzięcie.
Wspólne, zgodne działania Gminy i Starostwa na rzecz pobudowania obwodnicy naszego miasta świadczą o determinacji całej społeczności gminy i powiatu. Wspólny głos ma większą moc i siłę oddziaływania.

Strategiczni inwestorzy i mieszkańcy popierają inicjatywę budowy obwodnicy

Równie żywo zainteresowani są wsparciem inicjatywy strategiczni przedsiębiorcy, działający w naszym mieście i gminie. Pomocne są również inicjatywy obywatelskie. Przedstawiciele stowarzyszenia „Lepsze Szamotuły” wyszli z cenną inicjatywą, aby obywatele naszego miasta i powiatu wsparli potrzebę budowy obwodnicy Szamotuł poprzez pisanie próśb do władz Województwa. Wszystkie te wspólne działania powinny zakończyć się pozytywną dla naszej społeczności decyzją o budowie obwodnicy, która wyprowadzi dokuczliwy ruch kołowy poza miasto.


Przytoczone fakty przeczą twierdzeniu, jakoby gmina zaniedbała starania o obwodnicę u władz Województwa. Działania prowadzone są od wielu lat i konsekwentnie. Najważniejsze jest, aby skorelowane wspólne działania doprowadziły wreszcie do powstania tak niezbędnej nam obwodnicy miasta.

 

Redakcja

 




Aktualności
Fundusze UE
fb